مری کوانت، ملکه مد بریتانیایی، در ۹۳ سالگی درگذشت

خانم مری کوانت در سن 93 سالگی در روز پنجشنبه 13 آوریل در خانه خود در سوری انگلستان درگذشت. این خبر توسط خانواده وی تایید شد و به انجمن مطبوعات بریتانیا گفتند که طراح “در آرامش” درگذشت. کوانت را به خاطر محبوبیت او در دامن کوتاه (در مورد اینکه آیا او این مدل را اختراع کرده یا نه بحث هایی وجود دارد) و کمک او در ایجاد سبک جدیدی از لباس پوشیدن در دهه 1960، که به قرار گرفتن لندن در نقشه مد کمک می کرد، به یاد می ماند.

باربارا مری کوانت در 11 فوریه 1930 در بلک هیث، لندن، در خانواده جان و میلدرد کوانت، هر دو معلم ولزی که از خانواده‌های معدنچی بودند، به دنیا آمد. مری از سنین جوانی تمایل به مطالعه مد داشت، اما والدینش می خواستند او معلم شود. به عنوان یک مصالحه، کوانت در کالج گلداسمیتز (در حال حاضر به عنوان گلداسمیتز، دانشگاه لندن شناخته می شود)، آموزش هنر و تصویرسازی را مطالعه کرد، جایی که او بورسیه تحصیلی دریافت کرد. در گلداسمیتز بود که کوانت با الکساندر پلانکت گرین اشرافی آشنا شد، همدانش آموز و ذهنی متمرکز بر مد، که به گفته نیویورک تایمز، “در موارد نادری که او شرکت می کرد، لباس خواب ابریشمی شانتانگ طلایی مادرش را سر کلاس می پوشید.”

کوانت و پلانکت گرین در سال 1959.

Evening Standard/Hulton Archive/Getty Images

پس از مدرسه، کوانت برای یک میلینر گران‌قیمت مایفر سر کار رفت. در سال 1955، کوانت کار خود را رها کرد تا او و پلانکت گرین، همراه با وکیل آرچی مک نیر، بتوانند بازار، یک بوتیک در خیابان کینگ 138a در چلسی را افتتاح کنند. کوانت که در آن زمان به دلیل سبک منحصر به فردش شناخته شده بود، بوتیک را با قطعاتی که دوست داشت بپوشد و اغلب در جای دیگری پیدا نمی کرد، پر کرد. بازار، با حال و هوای کافی‌شاپ‌اش، فوراً به یک محبوبیت تبدیل شد و کوانت با دامن‌های کوتاه و مدل موی باب خود که توسط ویدال ساسون خلق شده بود، به سرعت به نامی شناخته شده در صحنه رو به رشد چلسی تبدیل شد.

سبکی که کوانت از آن حمایت می‌کرد، در تضاد مستقیم با ظاهر نسل قبلی بود. در لندن پس از جنگ، روزهایی که کریستین دیور محبوبیت ست‌ها و کمرهای نیفتاده داشت، گذشته است. کوانت گفت که او اغلب به تقاضای مشتریانش هنگام طراحی قطعات برای بازار پاسخ می‌دهد، و در حالی که گفته می‌شود آندره کورژ مخترع دامن کوتاه بوده است، کوانت التماس می‌کند که متفاوت باشد.

کوانت با توجه به کتاب سال 2009 گفت: “این دختران در جاده پادشاه بودند که مینی را اختراع کردند.” طراحان بزرگ مد. “من لباس‌های ساده، جوان‌پسند و ساده‌ای درست می‌کردم که می‌توانستید با آن‌ها حرکت کنید، در آن‌ها می‌توانید بدوید و بپرید و ما آنها را به اندازه‌ای که مشتری می‌خواست درست می‌کردیم. من آنها را خیلی کوتاه می پوشیدم و مشتریان می گفتند: “کوتاه تر، کوتاه تر.”

مری کوانت با مدل‌هایی در مراسم معرفی مجموعه کفش‌های کوانت آفوت، 1967.

PA Prints 2008

در سال 1957، پلانکت گرین و کوانت با هم ازدواج کردند و محبوبیت کوانت به عنوان یک طراح به طور تصاعدی در حال افزایش بود. زمانی که با تولیدکنندگان برای افزایش تولید کار می کرد، دامنه فعالیت او فراتر از لندن گسترش یافت. به زودی خطوط آرایش، لوازم جانبی و لوازم خانگی Mary Quant به وجود آمد که فروش برند به 20 میلیون دلار رسید.

کوانت در کنار دامن مینی باعث محبوبیت شلوارهای داغ و همچنین جوراب شلواری های طرح دار و رنگارنگ شده است. او همچنین به خاطر لوگوی کلاسیک دیزی و ظاهری که مترادف با جنبش مد شده است، شناخته شده بود.

کوانت و ساسون در سال 1964.

رونالد دومونت/هولتن آرشیو/گتی ایماژ

کوانت تا سال 2000 به مدیریت برند خود ادامه داد، زمانی که جیمز ماتسومیا، تاجر ژاپنی مستقر در بریتانیا، او را از Mary Quant Ltd خریداری کرد. در سال 2015، او به دلیل خدماتش به مد بریتانیا، به عنوان فرمانده گروه Order of the British Empire منصوب شد و در سال 2019، موزه ویکتوریا و آلبرت در لندن مروری بر آثار کوانت به نمایش گذاشت.

کوانت در زندگی نامه خود در سال 1966 نوشت: «ما در آغاز یک رنسانس فوق العاده در مد بودیم. “این به خاطر ما اتفاق نیفتاد. به سادگی، همانطور که همه چیز مشخص شد، ما بخشی از آن بودیم.» طراح ادامه داد: “طراحان خوب – مانند روزنامه نگاران باهوش – می دانند که برای تأثیرگذاری باید با نیازهای عمومی و آن “چیزی در هوا” ناملموس هماهنگ باشند. اتفاقاً زمانی شروع کردم که «آن چیزی در هوا» به جوش آمد.»