ناتالی پورتمن یکی از مشهورترین لباس های کریستین دیور را به تن کرد

ما فقط کمی بیشتر از نیمه راه جشنواره فیلم کن 2023 هستیم و در حال حاضر، لحظات مهم مد به اندازه کافی وجود داشته است که حتی شیفته ترین افراد به سبک را سیر می کند. ال فانینگ اوایل هفته گذشته با لباسی جادویی و حجاری شده سفارشی الکساندر مک کوئین شروع به کار کرد، جیجی حدید با یک زک پوزن براق ظاهر شد، اما بدون شک مهمترین لحظه روز شنبه رخ داد. این زمانی بود که ناتالی پورتمن در اولین نمایش فیلمش شرکت کرد. می دسامبر، در بازسازی چیزی که مسلماً یکی از مشهورترین لباس‌های کریستین دیور در تمام دوران است.

لباس این بازیگر اشاره مستقیم به لباس معروف Junon دیور بود که در اصل برای مجموعه پاییز/زمستان 1949/50 این خانه ایجاد شده بود. مانند تفریح، لباس اصلی بدون بند با نیم تنه ای عاج تزئین شده بود که در قسمت پشتی فرو رفته بود. دامن نقطه کانونی بود و دارای لایه‌هایی بر روی گلبرگ‌های ابریشمی بود که با مهره‌ها و گلدوزی‌های پیچیده پوشانده شده بود تا جلوه‌ای به سبک آمبره ایجاد کند که شبیه پرهای طاووس بدون چشم یا فلس‌های بزرگ و ماهی‌مانند. این لباس از نام الهه روم باستان، همسر مشتری، نامگذاری شد و اغلب با خواهر به همان اندازه نفسگیرش، ونوس، که در سال 1949 برای همان مجموعه طراحی شده بود، دیده می شد. هر دو لباس در طول سال‌ها در چندین موزه به نمایش گذاشته شده‌اند، از جمله به عنوان بخشی از نمایش سال ۲۰۱۶ موسسه لباس متروپولیتن، “Manus x Machina: مد در عصر فناوری”. با این حال، در حال حاضر، آنها در معرض دید عموم نیستند.

تصاویر داگ پیترز/PA از طریق گتی ایماژ

نسخه پورتمن از لباس مجلسی اولین باری است که خانه دیور اقدام به بازسازی مستقیم این لباس کرده است، اما این اولین بار نیست که تکرار می شود یا حتی توسط خود خانه فرانسوی ارجاع داده می شود. در سال 2010، جان گالیانو شکل دامن را با تورهای طوسی درخشان برای مجموعه مد لباس بهاری خود تقلید کرد و در سال 2017، ماریا گرازیا چیوری یک بار دیگر این کار را با پارچه‌های توری چین دار انجام داد. زمستان گذشته، زمانی که کیم جونز در کلکسیون پاییز/زمستان 2023 خود برای دیور، دامن معروف را به عنوان یک تاپ بدون آستین در نظر گرفت، برای اولین بار در لباس مردانه به آن اشاره شد. با این حال، تا زمان لباس پورتمن، معروف‌ترین سرگرمی حتی از دست یک مدیر خلاق دیور نبود، بلکه زهیر مراد بود که شماره‌ای مشابه را برای مایلی سایرس ساخت تا در اسکار در سال 2009 بپوشد.

مد لباس دیور بهار 2010.

Fairchild Archive/Penske Media از طریق Getty Images

مد لباس بهار 2017 دیور.

چانگ سونگ جون/گتی ایماژ برای دیور

با حسن نیت از دیور
WWD/Penske Media/Getty Images

البته ظاهر این لباس (حتی تفریحی) بار دیگر به گفتگوی مداوم پیرامون قطعات قدیمی و میراث آنها جان تازه ای بخشیده است. بسیاری از دیدن زنده نگهداشتن و تجلیل از این خلقت در سال 2023 خوشحال شدند، در حالی که برخی دیگر احساس کردند نسخه چیوری و پورتمن در مقایسه با نسخه اصلی کم رنگ شده است و برخی از قطعات فقط برای تفریح ​​”ممنوع” هستند. البته، پورتمن هرگز در نسخه اصلی پا نمی‌گذارد – مجاز نیست و همچنین ممکن نیست. لباس Junon در این مرحله آنقدر شکننده است که به گفته موزه هنرهای زیبای سانفرانسیسکو – که هر دو لباس Junon و Venus را در سال 1949 اهدا کردند – “تزیینات سنگین پولکی روی هر دو لباس شروع به از بین رفتن کرده اند” بنابراین ” هر حرکت عمده دامن منجر به درجاتی از دست دادن می شود. به همین دلیل، “هر لباس تا حد امکان کمتر مورد استفاده قرار می گیرد – حتی زمانی که تحت درمان قرار می گیرد.” احتمالاً بنا به دلایل معماری، لباس پورتمن فاقد برخی از جزئیات دیده شده در لباس اصلی است – پشت آن به همین اندازه پایین نمی‌آید، دامن کاملاً به همان شکل حرکت نمی‌کند، گلبرگ‌ها به‌طور محسوسی تزئینات کمتری دارند. این امکان وجود دارد که نتوان آن را دقیقاً به همان روش بازسازی کرد. اما با این حال، لحظه لذت بخش بود، به خصوص برای پورتمن، که بیش از یک دهه سفیر این برند و چهره عطر میس دیور آنها بوده است.

تصاویر داگ پیترز/PA از طریق گتی ایماژ