بهترین فیلم های مستند برای پخش در سال 2023

مستندها در عصر طلایی استریمینگ درخشش جدیدی پیدا کرده‌اند، زیرا عرضه با تقاضای بی‌پایان برای فرو رفتن عمیق در جهان‌های جدید پاسخ می‌دهد. سال 2023 در حال شکل گیری سالی عالی برای فیلم های مستند و مستند است، از جمله بسیاری در فرهنگ پاپ و فضای مد. فقط چند نمونه شامل پاملا، داستان عشق، که در آن نماد جنسی در نهایت داستان خود را تعریف می کند. فیلمی هنوز بدون عنوان درباره میراث مغز متفکر مارول، استن لی؛ نگاهی دلخراش به سمت تاریک استخدام گروهی در دانشگاه های جنوب با باما راش; و عزیزم زیبا، نگاهی دقیق به زندگی و حرفه بروک شیلدز.

در ادامه مطلب بخوانید دبلیوبهترین مستندهای سال 2023 (تا کنون).

گاهی وقتی لمس می کنیم

تاریخ انتشار: 3 ژانویه

محل پخش جریانی: پارامونت +

زیرژانر غالباً بدحجابی سافت راک که در برخی محافل به عنوان قایق راک نیز شناخته می‌شود، با مستندهای سه قسمتی پارامونت+ لحظه‌های خود را در آفتاب می‌گذراند. هنرمندانی مانند هال و اوتس، کنی لاگینز، مایکل مک دونالد، لیونل ریچی، نجارها، و کاپیتان و تنیل همگی در گاهی وقتی لمس می کنیم: سلطنت، خرابی و رستاخیز سافت راک. در قسمتی از سریال اشاره می‌شود که سافت راک «یکی از غیر محتمل‌ترین بازگشت‌ها را در تاریخ موسیقی تجربه می‌کند».

نقطه شکست

تاریخ انتشار: 13 ژانویه

کجا پخش شود: نتفلیکس

نتفلیکس محبوب است برای زنده ماندن رانندگی کنید مجموعه‌ای که نگاهی از پشت صحنه مسابقات فرمول 1 ارائه می‌کرد، اکنون بینندگان را به دنیای بسیار رقابتی تنیس می‌برد. این مستند که درست قبل از فصل گرند اسلم 2023 منتشر شد، ورزشکارانی از جمله نیک کیرگیوس، ایگا سویاتک، اسلون استفنز، فرانسیس تیافو، کاسپر رود، و استفانوس سیتسیپاس را در مسابقات آزاد استرالیا، آزاد فرانسه، ویمبلدون و اوپن آمریکا

قیمت Glee

تاریخ انتشار: 16 ژانویه

کجا پخش شود: Discovery+ (یا در کانال ID در 9/8c)

در طول شش سال اجرا، کمدی موزیکال رایان مورفی شادی مملو از جنجال ها و تراژدی های خارج از صفحه نمایش بود، از جمله مرگ سه بازیگر اصلی، کوری مونتیث (که در 31 سالگی بر اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر در سال 2013 درگذشت)، مارک سالینگ (که در سال 2018 بر اثر خودکشی درگذشت)، و نایا ریورا ( که در 33 سالگی در یک حادثه غرق شدگی جان باخت. شناسنامه ها قیمت Glee بر روی این سه رویداد، تأثیری که بر بازیگران گذاشتند و شادی جامعه، و چگونگی شهرت ممکن است نقش داشته باشد.

پروژه 1619

تاریخ انتشار: 26 ژانویه

کجا پخش شود: هولو

نیکوله هانا جونز، روزنامه نگار برنده جایزه پولیتزر، میزبان برنامه توسعه Hulu “پروژه 1619” خود است که در ابتدا برای مجله نیویورک تایمز. این سریال که بخشی از آن توسط اپرا وینفری تهیه شده است، با بررسی میراث ماندگار برده داری و کمک های سیاه پوستان آمریکایی به دنبال بازنگری تاریخ ایالات متحده است.

پاملا، داستان عشق

تاریخ انتشار: 31 ژانویه

کجا پخش شود: نتفلیکس

وقتی هولو پم و تامی این سریال که سال گذشته به نمایش درآمد، شایعه شده بود که خود پاملا اندرسون از بازگویی غیرمجاز رسوایی نوار جنسی بدنام خود در دهه 1990 با شوهرش تامی لی هیجان زده نشده است. حالا این بازیگر و فعال این فرصت را پیدا می کند تا داستان خود را با او به اشتراک بگذارد پاملا، داستان عشق، نگاهی صمیمی به مسیر زندگی و حرفه اندرسون از دختر شهر کوچک تا نماد جنسی.

جوانان دزدیده شده: درون فرقه در سارا لارنس

تاریخ انتشار: 9 فوریه

محل پخش جریانی: هولو

این مجموعه سه قسمتی به بررسی داستان لری ری، پدر دانشجویی می‌پردازد که موفق شد دانشجویان کالج سارا لارنس را به یک “فرقه جنسی” در محوطه دانشگاه وادار کند که از سال 2010 شروع شد. چگونه آنها زنده ماندند، و چگونه تجربه همچنان آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.

بچه زیبا: بروک شیلدز

تاریخ انتشار: 23 آوریل

محل پخش جریانی: هولو

بروک شیلدز ممکن است با تبلیغات جین کالوین کلاین و نقش‌های اصلی در فیلم «چهره دهه هشتاد» شناخته شود. مرداب آبی و عشق بی پایان، اما حتی قبل از آن، این مدل و بازیگر در سن 12 سالگی با بازی تحریک آمیز خود در فیلم جنجالی لویی مال در سال 1978 به کانون بحث و جدل تبدیل شد. عزیزم زیبا. مستند Hulu به همین نام به کارگردانی لانا ویلسون (خانم آمریکاییا) و با مشارکت ABC News ساخته شده است، نگاهی شگفت انگیز به زندگی و حرفه شیلدز از مدل کودک تا وضعیت فعلی او به عنوان یک نماد آمریکایی دارد. عزیزم زیبا داستان شیلدز را دنبال می کند: «در حالی که او از یک دختر جوان جنسی به زنی تبدیل می شود که قدرت خود را کشف می کند. داستان او با در دست داشتن آینه ای برای جامعه ای که زنان و دختران را عینیت می بخشد، خطرات و پیروزی های به دست آوردن عاملیت در دنیایی متخاصم را نشان می دهد.

مصاحبه W با شیلدز و ویلسون را اینجا بخوانید.

عشق به دوست داشتن تو: دونا سامر

تاریخ انتشار: 20 می

محل پخش جریانی: HBO Max

نماد دیسکو، دونا سامر، با آهنگ‌های بسیار پرطرفداری مانند «او برای پول سخت کار می‌کند» و «عشق به دوستت دارم عزیزم» به شهرت رسید و حتی تبدیل به اولین هنرمند زن سیاه‌پوستی شد که موزیک ویدیو را در MTV منتشر کرد. اما مانند هر هنرمند بزرگی، در تابستان چیزهای بسیار بیشتری از شخصیت صحنه وجود دارد که جهان آن را شناخته و دوست دارد. عشق به دوست داشتن تو: دونا سامر انعکاس سامرز) و تعداد زیادی از فیلم‌های بایگانی‌شده او از سال‌ها، خاطرات خانواده نزدیک، دوستان و همکاران و آهنگ‌های خودش را ترکیب می‌کند تا نگاهی به زندگی و تأثیر سامرز بیندازد. این فیلم به کارگردانی راجر راس ویلیامز، فیلمساز برنده جایزه اسکار و امی و دختر سامر، بروکلین سودانو، «چشم انداز غنی از پیچیدگی، استعداد، و ناملایماتی که با آن روبرو شده بود، ارائه می کند، در حالی که تأثیر شهرت بر عشق، هنر و خانواده را بررسی می کند. “

باما راش

تاریخ انتشار: سه شنبه 23 اردیبهشت

محل پخش جریانی: HBO Max

اگر تا به حال یکی از آن ویدیوهای ترسناک از دخترانی با ظاهری یکسان را که در هرم روی هم چیده شده‌اند، تماشا کرده‌اید، این یکی برای شماست. دنیای نسبتاً منزوی عجله‌های عجولانه برای همه جهان باز شد تا وقتی ویدیوهای فرآیند پرفشار در TikTok در آگوست 2021 پخش شد، به‌ویژه در دانشگاه آلاباما. طبق گفته HBO Max، پخش کننده مستندی جدید درباره عجله، تا به امروز بیش از ۲ میلیارد نفر محتوای #BamaRush را تماشا کرده اند. مستند HBO به کارگردانی راشل فلیت فیلمساز (معرفی، سلما بلر) چهار زن جوان را در حین استخدام در U of A در ترم پاییز 2022 دنبال می‌کند. این فیلم «پیچیدگی‌های احساسی و خطرات تعلق در این پنجره حیاتی به سمت زنانگی را بررسی می‌کند».

زیبایی نامرئی

تاریخ انتشار: TBD

کجا پخش شود: TBD

از Frédéric Tcheng، کارگردان 2019 هالستون یک مستند مد دیگر در مورد مدل تبدیل شده تایتان صنعت (و کارگردان فیلم)، بتان هاردیسون. زیبایی نامرئی زندگی و حرفه افسانه ای هاردیسون، به ویژه حمایت بی پایان او از تنوع در باند و خارج از باند را به تصویر می کشد. این فیلم که برای اولین بار در ساندنس اکران شد و همچنین در ترایبکا پخش خواهد شد، مملو از فیلم‌های آرشیوی و مصاحبه‌هایی با بازیگران مد سنگین مانند نائومی کمپبل، ایمان و زندایا است که هم به عنوان نگاهی دقیق به تاثیر هاردیسون و هم به صنعت مد به عنوان یک فیلم کمک می‌کند. کل

Nicki: A Six Part Documentary Series

تاریخ انتشار: TBD

کجا پخش شود: TBD

مستند موردانتظار نیکی میناژ از زمانی که برای اولین بار در نوامبر 2020 اعلام شد، مورد توجه طرفداران قرار گرفت. این خواننده رپ در ژوئیه 2022 تریلری از این مجموعه شش قسمتی را در اینستاگرام خود به اشتراک گذاشت و قول داد که نگاهی آشکار به زندگی و حرفه خود به عنوان یک مبتکر هیپ هاپ “زودتر از آنچه فکر می کنید می آید.” این سریال که در ابتدا قرار بود برای اولین بار در HBO Max پخش شود، از آن زمان توسط استریمر کنار گذاشته شد، اما امیدواریم این سریال در سال جاری به نمایش درآید. در تریلر سریال، میناژ در مورد تجربه‌اش از شهرت، صنعت موسیقی بی‌حمایت، و اینکه چگونه «شکل هنری رپ را بسیار جدی می‌گیرد» صحبت می‌کند، علی‌رغم اینکه در طول تاریخ به رپرهای زن احترام زیادی قائل شده‌اند.

مستند بدون عنوان استن لی

تاریخ انتشار: TBD 2023

کجا پخش شود: دیزنی +

دنیای سینمایی مارول به یک نیروی محرکه در فرهنگ پاپ تبدیل شده است – و اکنون، +Disney مستندی درباره ذهن خلاق بی‌پایان پشت همه آن‌ها اعلام کرده است. در 28 دسامبر 2022، که صدمین سالگرد تولد لی بود، استریمر پروژه جدیدی را اعلام کرد که جزئیات زندگی و میراث خالق شخصیت‌های افسانه‌ای مانند مرد عنکبوتی، پلنگ سیاه، مردان ایکس و چهار شگفت‌انگیز را شرح می‌دهد. . لی از کمیک هایش گرفته تا فیلم های کوتاه روی پرده در فیلم های مارول، تأثیری محو نشدنی بر فرهنگ پاپ داشته است.