با رنسانس رنسانس، طراح سینتیا مرهج، بیروت را در نقشه مد قرار می دهد

برند سینتیا مرهج Renaissance Renaissance همه چیز درباره تولد دوباره است. زمانی که Merhej این برچسب را در سال 2016 از شهر زادگاهش لبنان شروع کرد، آن لحظه برای خود طراح یک رنسانس بود. مرهج در آتلیه مادرش بزرگ شد، اما با رسیدن به سنین نوجوانی، احساس سرخوردگی در او ایجاد شد – او تلاش کرد دیدگاه بومی خود را از این صنعت با دنیای مد بزرگ‌تر، که در خارج از مرزهای لبنان رشد می‌کرد، یکسان بداند. او می‌گوید: «در بزرگ شدن من یک انشقاق عجیب داشتم و مد را به این دو روش بسیار متفاوت می‌دیدم. دبلیو روی زوم پس از رفتن به لندن برای مدرسه، و مسیر خلاقانه متفاوتی را دنبال کرد، او متوجه شد که در حال بازگشت به بیروت است، جایی که مادرش – و مادربزرگش قبل از آن – آنجا را ترک کرده بودند.

اکنون، مرهج از برند خود برای پل زدن بر دیدگاه شکسته‌ای از مد استفاده می‌کند که دوران جوانی او را آزار می‌داد. رنسانس رنسانس حسی کاملاً دوگانه دارد که شبح‌های دنیای قدیم و رمانتیک را با حساسیت‌های مدرن‌تر ترکیب می‌کند. دامن‌های توری با شیب‌های انقلاب فرانسه دارای شکاف‌های بلند خطرناکی هستند که تنها یک زن قرن بیست و یکم جرات آن را دارد. کاپشن‌های دوخته شده مانند کرست باریک می‌شوند و روی شانه‌ها با استعداد دهه ۸۰ شکوفا می‌شوند. با نگاهی به مجموعه‌های مرهج، حس سفر به گذشته، دنبال کردن یک زن در سفرهای زندگی وجود دارد. مرهج که یک تصویرگر آموزش دیده است، دنیا را از طریق داستان سرایی و شخصیت ها می بیند و رنسانس رنسانس داستان یک زن، تکامل او و تولد دوباره او را روایت می کند.

مرهج درباره الهه خیالی خود می گوید: «اخیراً متوجه شدم این شخصیتی که خلق کردم همان زنی است که می خواهم باشم. “این سمتی از خودم است که برای مدت طولانی سرکوب کردم.” مرهج که در سالهای پایانی جنگ داخلی در لبنان بزرگ شده بود، همیشه احساس نمی کرد که توانایی عمل با آزادی کامل را دارد. مرهج به یاد می آورد: «به عنوان یک کودک، شما ضربه روحی را تجربه می کنید، اما این یک تروما دست دوم است. در زمان کودکی مرهج، تاریخ عینی لبنان و جنگ به راحتی قابل دسترسی نبود و خانواده او نمی خواستند در مورد این موضوع صحبت کنند. هنگامی که مرهج در سال 2009 خانه خود را به قصد مدرسه ترک کرد، توانست بدون محدودیت تاریخ کشورش را مطالعه کند. او می‌گوید: «بیشتر پروژه‌های من درباره لبنان بود و سعی می‌کردم آن را بیشتر درک کنم. هیچ کس به من نمی گفت، “اوه، این شرم آور است” یا، “نمی توانی به آن نگاه کنی، این باعث ایجاد دردی از گذشته می شود.”

مرهج و مادرش لورا.

با حسن نیت از مرهج

مرهج جوانی خود را در سالن مادرش لورا که با عمه اش اداره می کرد گذراند. او به یاد می آورد: «من همیشه از آتلیه بیرون رانده می شدم. «آنها می‌گویند، «مشتری‌ها می‌آیند، برو کاری برای انجام دادن پیدا کن و از سر راه برو!»» در همین حال، مرهج اطلاعات را جذب می‌کرد، عاشق تجارت و خلاقیت مد شد. او می‌گوید: «مادرم هرگز مستقیماً چیزی به من یاد نداد. اما در آن سال‌های شکل‌گیری در اطراف آن محیط، چیزهای زیادی را انتخاب کردم.»

او می‌افزاید: «هرچند زمانی که حدود 13 سال داشتم، قطعاً مد رایج را رد کردم. به یاد دارم که فکر می‌کردم همگن است. زمانی بود که یک نوع بدن و تیپ زن بسیار خاص وجود داشت که من را خیلی هیجان زده نمی کرد.» تا آن زمان، مرهج تصور می‌کرد که راه مادرش را دنبال می‌کند، بنابراین ناامیدی او را گم کرده بود. علاقه‌های او به عکاسی و طراحی او را به مدرسه هنری در سنترال سنت مارتینز لندن و کالج سلطنتی هنر سوق داد – هر دو مؤسسه‌ای که به خاطر برنامه‌های طراحی مد معروف هستند، اما مرهج در عوض به تحصیل تصویرگری پرداخت. او توضیح می دهد: “من دنیا را از طریق داستان ها و شخصیت ها می بینم.” با این حال، زمان من در لندن باعث شد دوباره به مد علاقه مند شوم: من از آن فاصله داشتم و این فرصت را داشتم که به روش خودم دوباره آن را کشف کنم. مرهج پس از فارغ التحصیلی از RCA به بیروت بازگشت و چند سالی را صرف پس انداز پول کرد و مهارت های لازم برای اداره تجارت خود را آموخت. و در سال 2016 رنسانس رنسانس متولد شد.

اهداف Merhej برای برچسب خود دو چیز است: البته او می خواهد لباس های زیبا طراحی کند، اما در صنعت مد به وفور چنین چیزی وجود دارد. با این حال، آنچه مرهج احساس می کند کمبود دارد، انسانیت است. “من چه کار می کنم که صنعت مد را به مکانی بهتر تبدیل کند؟” از خودش می پرسد “چگونه می توانم به این صنعت تاریک نور بیاورم؟” یکی از روش‌های مرهج شامل شیوه‌های پایداری شدید است، که او از تماشای کار مادرش در دهه 90 یاد گرفت. مرهج در مورد کار مادرش می گوید: «همیشه موضوع مدبر بودن وجود داشت. او هرگز یک تکه پارچه را هدر نمی دهد. تا امروز، او یک متر پارچه برمی دارد و می گوید: “اوه، ما می توانیم آن را به یک دامن تبدیل کنیم.” اضافه شده توسط یک کت دست دوم Merhej که در Depop خریداری کرده است.

طراح همچنین می خواهد فضا را به معنای واقعی کلمه اشغال کند. مرهج می‌گوید: «کار من در مورد آزادی حرکت است. مرهج در حالی که در حال آماده شدن برای مجموعه بعدی خود است، مشغول مطالعه آثار ماریان وکس، هنرمند آلمانی است که به خاطر اثرش در سال 1977 “بیایید فضای خود را پس بگیریم: زبان بدن “زنانه” و “مرد” در نتیجه ساختارهای پدرسالارانه شناخته شده است. این قطعه تفاوت های زبان بدن زن و مرد را ارزیابی می کند. “وقتی متوجه شدم، فکر کردم، “لعنتی، آره، این در واقع باعث می‌شود که در مورد کارم خیلی فکر کنم.”” با بهار 2024، Merhej به این کاوش در حجم ادامه خواهد داد، که به نظر او امضای برند Renaissance Renaissance است. .

و سپس ارتباط او با خانه را حفظ می کند. مرهج دیگر در کشور خود زندگی نمی کند، زیرا در سال 2020 به پاریس نقل مکان کرده است، اما برای او مهم بود که بخشی از تولید در لبنان باقی بماند. سال گذشته، مرهج آتلیه رنسانس رنسانس را به رهبری مادرش در خارج از بیروت افتتاح کرد. مرهج محل دفتر مرکزی آتلیه را به منظور حفظ «انرژی» در شهر انتخاب کرد – به خصوص پس از انفجار هسته ای در سال 2020 که بیش از 200 کشته، 7000 مجروح بد، و 300000 بی خانمان برجای گذاشت. او می گوید: «مهم است که ما این حس خلاقیت را در بیروت از دست ندهیم.

مجموعه بهار 2023 او اولین قطعات منحصر به فرد را که از این برنامه آمده بود را به نمایش گذاشت و از آن زمان، تقاضا افزایش یافته است. در حال حاضر، آنها برای فروش نیستند، اما علاقه باعث شده تا Merhej در این مورد تجدید نظر کند. با این حال، در این لحظه، طراح خوشحال است که با وجود همه سختی ها، نه تنها رنسانس رنسانس هنوز وجود دارد، بلکه در حال رونق است. او با خنده می گوید: «ما با یک فروپاشی مالی، یک انفجار در سطح هسته ای، جابجایی کشورها، ازدواج، کووید مواجه شده ایم. “من می گویم، “چطور هنوز ایستاده ام؟”