آموزش اطلاع از پسورد ROOT در CENTOS

اطلاع از پسورد ROOT  در   CENTOS

مقدمه

هنگامی که روتر، سوئیچ یا دستگاه امنیتی برای اولین بار روشن می شود، آماده پیکربندی است. در ابتدا، شما به عنوان کاربر  rootبدون رمز ورود وارد می شوید. اولین باری که پیکربندی را تغییر می‌دهید و انجام می‌دهید، باید یک رمز عبور متن ساده برای کاربر سطح ریشه (که نام کاربری آن root است) پیکربندی کنید. پیکربندی رمز عبور متن ساده یکی از راه‌های محافظت از دسترسی کاربران غیرمجاز به سطح ریشه است. اگر رمز عبور روتر را فراموش کردید، می توانید از روش بازیابی رمز عبور برای بازنشانی رمز عبور root استفاده کنید. در اینجا به منظور کسب آگاهی در رابطه با اطلاع از پسورد ROOT  در   CENTOS لازم است ادامه مطلب را با ما همراه باشید.

بررسی اطلاع از پسورد ROOT در   CENTOS

در اطلاع از پسورد ROOT  در   CENTOSاگر یک رمز عبور خالی را با استفاده از encrypted-password برای احراز هویت پیکربندی کنید، می توانید یک پیکربندی را انجام دهید. با این حال، ورود به عنوان کاربر موجب افزایش سطح دسترسی به روتر یا سوئیچ می شود. پس از ورود به سیستم، باید رمز عبور root (superuser)  را با قرار دادن  root- authenticationپیکربندی کنید:

  • الزامات پیش فرض برای رمزهای عبور متن ساده عبارتند از:

رمز عبور باید بین 6 تا 128 کاراکتر باشد.

شما می توانید اکثر کلاس های کاراکتر را در یک رمز عبور بگنجانید (حروف بزرگ، حروف کوچک، اعداد، علائم نقطه گذاری، و سایر کاراکترهای خاص). کاراکترهای کنترلی توصیه نمی شود.

رمزهای عبور معتبر باید حداقل دارای یک حرف بزرگ یا یک حرف کوچک یا یک کلاس کاراکتر باشند.

از این موارد می توانید برای افزایش امنیت سرور اختصاصی در انواع لینوکس و ویندوز نیز استفاده کنید.

  • توجه داشته باشید:

در اطلاع از پسورد ROOT  در   CENTOSنرم افزار Junos-FIPS دارای الزامات رمز عبور خاصی است. پسوردهای FIPS باید بین 10 تا 20 کاراکتر باشند. رمزهای عبور باید حداقل از سه مجموعه و از پنج مجموعه کاراکتر تعریف شده (حروف بزرگ، حروف کوچک، اعداد، علائم نگارشی و سایر کاراکترهای خاص) استفاده کنند. اگر Junos-FIPS روی روتر یا سوئیچ نصب شده باشد، نمی‌توانید رمزهای عبور را پیکربندی کنید مگر اینکه این استاندارد را رعایت کنند. اگر از encrypted-passwordگزینه استفاده می کنید، پسورد تهی (خالی) مجاز نیست. شما باید رمز عبوری را پیکربندی کنید که تعداد کاراکترهای آن از 1 تا 128 کاراکتر باشد و رمز عبور را در علامت نقل قول قرار دهید.

آدرس ما در پینترست و ساوند کلاود را فالو کنید.

می‌توانید از عبارت مناسب برای بارگیری یک فایل کلید SSH که قبلاً با استفاده از آن ایجاد شده است استفاده کنید. گزینه مسیر به محل فایل و نام موجود است. هنگام استفاده از این گزینه، محتویات فایل کلید بلافاصله پس از وارد کردن عبارت در پیکربندی کپی می شود. این دستور کلیدهای عمومی RSA (SSH نسخه 1 و SSH نسخه 2) و DSA (SSH نسخه 2) را بارگیری می کند.

در اطلاع از پسورد ROOT  در   CENTOSاگر به صورت اختیاری، می‌توانید از دستورات ssh-ecdsaیا ssh-rsaبرای پیکربندی مستقیم کلیدهای SSH RSA و ECDSA برای تأیید اعتبار لاگین‌ها استفاده کنید. شما می توانید بیش از یک کلید عمومی را برای احراز هویت SSH ورود به سیستم و همچنین برای حساب های کاربری پیکربندی کنید. هنگامی که کاربر به عنوان root وارد سیستم می شود، دستگاه تعیین می کند که آیا کلید خصوصی با هر یک از کلیدهای عمومی پیکربندی شده مطابقت دارد یا خیر.

نتیجه گیری

در اطلاع از پسورد ROOT  در   CENTOSیک رمز عبور متن ساده برای کاربر روت پیکربندی کنید

 setدستور رمز عبور متن ساده را تایپ کرده و Enter را فشار دهید.

رمز عبور جدید را در کنار New password تایپ کرده و Enter را فشار دهید.

رمز عبور جدید: new-password رمز عبور جدید را دوباره تایپ کنید.

همان رمز عبور را در کنار Retype new password دوباره تایپ کرده و Enter را فشار دهید.