نمایشگاه خط زیبایی در موزه هنر متروپولیتن

هشت ساعت قبل از Met Gala 2023، طرفداران از قبل در خارج از موزه شهر نیویورک اردو زده بودند، به این امید که در بزرگترین شب مد، نمای ردیف اول از ستاره های مورد علاقه خود را ببینند. (برخی کفش‌های خود را درآورده بودند و روی پیاده‌رو نشسته بودند تا راحت شوند؛ برخی دیگر کیسه‌های غذا برای امرار معاش در طول روز طولانی پیش رو داشتند.) در آن سوی خیابان، خبرنگاران. نمایندگانی از Chanel، Fendi، و نام تجاری Karl Lagerfeld. دوستان Condé Nast و Anna Wintour و افراد داخلی بیشتری برای پیش نمایش “Karl Lagerfeld: A Line of Beauty”، نمایشگاه موسسه لباس در مرکز همه این غوغاهای Met Gala، وارد موزه شدند. هدف این نمایش نشان دادن تأثیر لاگرفلد بر مد – هم صنعت جزیره و هم نحوه لباس پوشیدن مردم در خیابان اصلی – ارتباط او با فرهنگ پاپ گسترده است و اینکه چگونه او هنر طراحی لباس را متحول کرد. این نمایشگاه که نزدیک به 200 آیتم از جمله طرح‌ها و لباس‌ها از 65 سال کار حرفه‌ای لاگرفلد در راس خانه‌های فوق‌الذکر و همچنین دوران او در Balmain، Chloé و Patou را به نمایش می‌گذارد، بررسی کاملی از بسیاری از چهره‌های دیدنی لاگرفلد است.

لباس‌ها قطعاً نقطه کانونی نمایشگاه خاموش هستند، که از طریق ویدئویی که روی دیوار افتتاحیه پخش می‌شود و دست‌های بدون انگشت لاگرفلد را نشان می‌دهد که لباس‌ها را طراحی می‌کنند، زنده می‌شود. هر یک از اتاق‌های پیچ در پیچ و محدب نمایش بر اساس «خطوط» آثار او مضمون‌سازی شده‌اند، به‌عنوان مثال «خط مردانه/خط زنانه» و «خط عاشقانه/خط نظامی»، که دوگانگی و ماهیت لایه‌ای دیدگاه خلاق لاگرفلد را نشان می‌دهد. اتاق اول دارای تعدادی از بزرگان شانل در یک طرف (کت و شلوار دامن پر زرق و برق، لباس مجلسی با قطاری شبیه فلس ماهی) و تعداد انگشت شماری از خزهای فندی و لباس های بافت در طرف دیگر است – یک چهره واقعی مد. در بالای آن لباس‌ها، فیلم‌های ویدئویی از مصاحبه با خیاطانی که در آتلیه شانل با لاگرفلد نزدیک‌تر بودند. در زیر آنها، پلاکارد معمولی موزه دارای یک امتیاز اضافی است: طرح مربوطه به همراه طرح (اگر طرحی وجود نداشته باشد، پس تصویری از شی که به عنوان الهام بخش ظاهر شده است – یک بشقاب، یک قفس پرنده، یا یک اسلحه خانه ). صدای قلم لاگرفلد که بی وقفه خط خطی می کند روی بلندگوهای بالای سر پخش می شود.

با حسن نیت از موزه هنر متروپولیتن

هنگام قدم زدن در اطراف نمایشگاه و تلاش برای تماشای نگاهی اجمالی به صدها گروه نمایش داده شده، ممکن است شلاق شلاق بخورد. جایزه وولمارک این نمایشگاه فرصتی واقعی برای نشان دادن مهارت لاگرفلد است، بلکه مهارت‌های دقیق کارکنان و همکارانش که طرح‌های منحصربه‌فرد او – همانطور که اندرو بولتون، متصدی موسسه لباس در سخنرانی افتتاحیه‌اش اشاره کرد – تقریباً یک زبان مخفی بود: بولتون گفت. منسوجات، منجوق‌کاری‌ها و خیاطی‌ها – مانند ابریشم صورتی که به صورت شنل گلی پیازی شکل گرفته است. یا یک بولرو ارگانزا ابریشمی سفید که با پولک های آبی، طلایی و سبز دوزی شده است. و یک لباس سیاه و سفید تزئین شده با پولک‌های دایره‌ای از مجموعه مد لباس 2016 Chanel – برای بررسی از نزدیک لذت بخش است.

با حسن نیت از موزه هنر متروپولیتن

با حسن نیت از موزه هنر متروپولیتن

چند اتاق پایانی نمایشگاه لاگرفلد از جمله “خط طنز” ادای احترام به خود مرد است – کسی که، معروف است، هرگز نوستالژیک نبود، از گذشته‌نگرها متنفر بود، و به گفته بسیاری از دوستان و موزش‌هایش به طرز شیطانی خنده‌دار بود. تعدادی از امضاهای کارل (طرفدار او، آن دستکش های بدون انگشت، عینک آفتابی مشکی) روی دیوار آویزان شده اند، درست بیرون یک اتاق کوچک کنجکاو که فقط یک ردیف آیفون دارد. روی صفحه‌های آن‌ها، حلقه‌ای از لاگرفلد که با شیطنت به خودش می‌خندد و دهانش را از خوشحالی می‌پوشاند، بارها و بارها بین نقل قول‌های طراح پخش می‌شود. لاگرفلد به داشتن صدها آی پاد معروف بود که با ژانرهای مختلف موسیقی بارگذاری می کرد و در حین کار می نواخت.

کارلا برونی، مدل، بانوی اول سابق فرانسه و دوست دیرینه لاگرفلد، می‌گوید: «من اغلب تصور می‌کنم که او از بالا به ما خم می‌شود، شاید حتی ما را به خاطر احترام گذاشتن به کارهای زندگی‌اش در موزه مسخره می‌کند – چیزی که همه ما می‌دانیم که او آن را مسخره می‌کند. ، به جمعیت رسانه ای که در پیش نمایش جمع شده بودند گفت. اما همانطور که بولتون در اظهارات خود خاطرنشان کرد: “کارل هرگز هیچ یک از درخواست های ما را برای درج آثارش در نمایشگاه هایمان رد نکرد.”

«کارل لاگرفلد: خطی از زیبایی» 5 می تا 16 ژوئیه اجرا می شود.

با حسن نیت از موزه هنر متروپولیتن

با حسن نیت از موزه هنر متروپولیتن

با حسن نیت از موزه هنر متروپولیتن

با حسن نیت از موزه هنر متروپولیتن

با حسن نیت از موزه هنر متروپولیتن

با حسن نیت از موزه هنر متروپولیتن

با حسن نیت از موزه هنر متروپولیتن

با حسن نیت از موزه هنر متروپولیتن