تجهیزات دوربین مداربسته

 

تجهیزات دوربین مداربسته

تجهیزات دوربین مداربسته

نصب دوربین مداربسته مانند هر وسیله دیگری به وسایل و تجهیزات نیاز دارد. تجهیزات دوربین مداربسته باید متناسب با نوع دوربین و قابلیت‌های آن باشد تا امنیت بسیار خوبی را فراهم کند. با ما همراه باشید تا در ادامه مقاله به معرفی و بررسی تجهیزات دوربین مداربسته و کاربرد‌های هر یک از آن‌ها بپردازیم.

دستگاه DVR

این دستگاه یکی از تجهیزات مخصوص دوربین‌های مداربسته آنالوگ است. درحقیقت دستگاه DVR به ضبط و پخش دوربین می‌پردازد. تا پیش از این، دستگاه تنها به ضبط تصاویر می‌پرداخت. امروزه با پیشرفت تکنولوژی امکان ضبط تصاویر از طریق هارد دیسک بر روی این دستگاه قابل انجام است.

همچنین این دستگاه امکان نمایش تصاویر زنده را به صورت دلخواه یعنی چند تصویر در یک صفحه فراهم می‌کند. از دیگر قابلیت‌های این دستگاه میتوان به امکان پخش مجدد تصاویر ضبط شده توسط آن اشاره کرد. همچنین با استفاده از این دستگاه، توانایی آنالیز‌های ساده بر روی تصاویر را خواهید داشت.

دستگاه NVR

عملکرد این محصول مشابه دستگاه DVR است. با این تفاوت که این محصول در دوربین‌های تحت شبکه کاربرد دارد. دوربین‌های مداربسته تحت شبکه به وسیله یک روتر و در برخی مواقع به صورت مستقیم به دستگاه NVR متصل می‌شوند.

کابل BNC

این کابل یکی از رایج‌ترین انواع کابل‌های مخابراتی در دوربین‌های مدار بسته آنالوگ است. از این کابل برای اتصال کابل‌های کواکسیال به دستگاه‌های گوناگون استفاده می‌شود.

کابل شبکه IP

از این کابل‌ها در شبکه‌های کامپیوتری برای اتصال تجهیزات مختلف استفاده می‌شود. این کابل را با هدف کاهش نویز در تجهیزات شبکه‌ای و کامپیوتری  نصب می‌کنند. توجه داشته باشید که در این نوع کابل‌ها از زوج‌های بهم تابیده برای منتقل کردن اطلاعات استفاده می‌شود. در سمت گیرنده از دو سیم، اطلاعات دریافت شده و این اطلاعات با یکدیگر مقایسه می‌شوند. از آنجاییکه سیگنال کابل‌ها قابل تشخیص است، تاثیر نویز بر روی آن‌ها بسیار ساده بوده و میتوان این تأثیر را به راحتی حذف کرد.

هارد دیسک ویژه ذخیره تصاویر

هارد دیسک‌های معمولی بیشتر برای کامپیوتر‌های شخصی در منزل مناسب هستند و این هارد دیسک‌ها در زمان روشن بودن به ذخیره‌ی اطلاعات بسیار کمی می‌پردازند درصورتیکه دوربین‌های مداربسته به صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته مشغول به کار هستند و برای ذخیره اطلاعات به فضایی نیاز دارند که به آن هارد دیسک ویژه ذخیره تصاویر در دوربین مداربسته گفته می‌شود.

مانیتور ویژه دوربین مداربسته

همانطورکه می‌دانید در دوربین‌های مدار بسته برای نمایش تصاویر و فیلم‌های ضبط شده از مانیتور‌ها استفاده می‌شود. مانیتور‌ها در اندازه‌های مختلف وجود دارند که انتخاب آن‌ها به نیاز شما، فاصله مانیتور از بیننده، تعداد دوربین‌های مداربسته، رزولوشن تصویر و دیگر عوامل مختلف بستگی دارد.

لنز دوربین‌های مداربسته

همانطورکه می‌دانید برای تشکیل تصویر به وسیله‌ای نیاز است که به آن لنز گفته می‌شود. وظیفه لنز دوربین مداربسته جمع‌آوری سیگنال‌های نوری و متمرکز کردن آن‌ها بر روی سنسور‌ها است. در این صورت تصویر تشکیل می‌شود. توجه داشته باشید که در هر لنز دوربین مداربسته چند عدسی وجود دارد. وظیفه عدسی‌ها متمرکز کردن پرتو‌های نوری است.

نور افکن مادون قرمز

نورافکن که نام دیگر آن پروژکتور است امواجی از خود ساطع می‌کند که به آن امواج مادون قرمز گفته می‌شود. از این نورافکن‌ها در دو مورد استفاده می‌شود. هنگامی از این نورافکن‌ها استفاده می‌شود که دوربین‌های مداربسته فاقد LED مادون قرمز باشند. البته توجه داشته باشید که دوربین‌های مداربسته ساده معمولاً مادون‌قرمز ندارند. بنابراین باید از یک پروژکتور مادون‌قرمز در کنار آن‌ها استفاده کرد. با استفاده از این نورافکن‌ها قابلیت دید در شب برای شما فراهم می‌شود.

رک دوربین مداربسته

رک دوربین مداربسته

به محفظه یا قفسه برای محافظت از تجهیزات دوربین مداربسته رک می‌گویند. این رک‌ها در انواع و اندازه‌های مختلفی وجود دارند. البته توجه داشته باشید که مرسوم‌ترین رک‌ها برای دوربین‌های مداربسته رک‌های 19 اینچی هستند. از لحاظ نوع ساخت رک‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

·        رک دیواری

·        رک ایستاده

رک دیواری چیست؟

رک دیواری همانطور که از نام آن پیداست، با استفاده از پیچ به دیوار وصل می‌شود. ابعاد این رک‌ها در اندازه‌های 4 تا 12 یونیت است و عمقی برابر 45 یا 60 سانتی‌متری دارند. درب این رک‌ها معمولاً شیشه‌ای است و به صورت افقی باز می‌شوند. این رک‌ها یکی از بهترین و همچنین پر‌کاربرد‌ترین انواع رک در محافظت از دوربین‌های مداربسته می‌باشد.

رک ایستاده چیست؟

رک‌های ایستاده بر روی زمین قرار می‌گیرند. این رک‌ها اندازه‌ای برابر 16 تا 47 یونیت دارند. همچنین عمق آن‌ها 60، 80 و 100 می‌باشد. این نوع رک از جلو دارای یک درب بازشو می‌باشد. البته توجه داشته باشید که درب‌های دیگری نظیر در‌های پشتی و کناری نیز دارند.

سخن پایانی

امروزه از دوربین‌های مداربسته در موارد بسیار زیادی استفاده می‌شود دوربین‌های مداربسته دارای تجهیزاتی هستند که دوربین بدون آن‌ها هیچ کاربردی ندارد. در این مقاله سعی کردیم نکاتی را درمورد تجهیزات دوربین مدار بسته برای شما بیان کنیم امیدواریم که با استفاده از این مقاله اطلاعات مناسبی را در مورد تجهیزات دوربین مدار بسته کسب کرده باشید. کارشناسان ما در پرند سیستم آماده مشاوره و ارائه خدمات به شما عزیزان هستند.

منبع: پرند سیستم