بهترین فیلم های مستند سال 2021

در سال 2021، فیلم‌های مستند تامل برانگیز زیادی نصیب ما شد. این مستندها دارای موضوع هستند، از گذشته‌نگرهای هنری و رویدادهای فرهنگی مبهم تا نگاهی صریح به زندگی بزرگ‌ترین ستاره‌های پاپ جهان – و گریزان‌ترین شخصیت‌ها. در پلتفرم‌های پخش جریانی از جمله نتفلیکس، آمازون، HBO Max و موارد دیگر موجود است، در اینجا بهترین مستندهای سال 2021 تا کنون آمده است.

قاب بندی بریتنی اسپیرز

برخی این سوال را مطرح کرده اند که چقدر عادلانه است در نیویورک تایمزمستند او در مورد افزایش ستاره پاپ به سوپراستار شدن در نوجوانی و دهه بیست و پرتلاطمش در واقع همینطور است. اما در سال 2021، قاب بندی بریتنی اسپیرز گفتگوی (با تأخیر) در مورد نحوه برخورد دستگاه های رسانه ای مختلف با زنان جوان در کانون توجه – و نحوه رسیدگی به مشکلات آنها در گذشته آغاز شد.

کجا پخش شود: هولو

بیلی آیلیش: دنیا کمی تار است

بیلی آیلیش: دنیا کمی تار است نگاهی صریح به زندگی یکی از بزرگترین (و جوانترین) ستاره های پاپ جهان، شهرت او و خانواده اش است. و اگر تعجب می کنید، تیم او دریافت 25 میلیون دلار دستمزد هنرمند برنده گرمی را برای تولید این مستند رد می کند.

کجا پخش شود: Apple TV+

بیگی: من داستانی برای گفتن دارم

ما فکر می‌کنیم که چیزهای زیادی در مورد کریستوفر والاس فقید – که با نام The Notorious BIG یا Biggie Smalls نیز شناخته می‌شود – به دلیل موقعیت فرهنگی او به عنوان یکی از بزرگترین رپرهای قرن بیستم می‌دانیم. اما، با وجود افسانه های شهری پیرامون او، گوشت گاو او با توپاک شکور، و ترور او در سال 1997، این مستند ثابت می کند هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد بومی بروکلین وجود دارد.

کجا پخش شود: نتفلیکس

MLK/FBI

مستند سام پولارد در مورد نظارت دولت از رهبر حقوق مدنی، تئوری هایی را مطرح می کند که اف بی آی خواستار مرگ دکتر مارتین لوتر کینگ، جونیور، در کنار پرونده هایی که اخیراً از طبقه بندی خارج شده اند از دهه 1950 و 1960 خارج شده است.

کجا پخش شود: سیب

تینا

برای تینا ترنر، این مستند نوعی خداحافظی است. این لزوماً اعلام ناپدید شدن دائمی او از کانون توجه نیست، بلکه راهی است برای آخرین بار به طرفدارانش، به قول خودش، چقدر حرفه و تحسین آنها برای او ارزش داشته است. همچنین مکانی برای پایان دادن به آسیب های ناشی از تجربه دوباره آشفتگی های ازدواجش با آیک ترنر، که او در طول دهه ها بارها در مورد آن به طور عمومی صحبت کرده است.

کجا پخش شود: در 27 مارس در HBO Max پخش می شود

امی تان: خاطرات ناخواسته

نویسنده امی تان که به خاطر نوشتن کتاب پرفروش سال 1989 شهرت دارد باشگاه شادی شانس (و فیلم بعدی به همین نام)، موضوع مستندی است که معلوم شد آخرین فیلم ساخته شده توسط فقید جیمز ردفورد (پسر رابرت ردفورد) است. این فیلم برای اولین بار در جشنواره فیلم ساندنس در سال 2021 با تحسین منتقدان روبرو شد و در ماه می به عنوان بخشی از سریال “استادان آمریکایی” آنها از شبکه PBS پخش خواهد شد.

کجا پخش شود: اولین نمایش در 3 می در PBS

ترنس در ترامپلند

تهیه کننده اجرایی توسط Trace Lysette، Chella Man و Miss Major Griffin-Gracy، ترنس در ترامپلند یک مجموعه مستند چهار قسمتی است که به زندگی تراجنسیتی‌هایی که تحت تحریم‌ها و سیاست‌های تبعیض‌آمیز مختلف دولت ترامپ زندگی می‌کنند با اجازه دادن به آن‌ها برای گفتن داستان‌های خود، احترام می‌گذارد.

کجا پخش شود: آمازون پرایم، موضوع

هنر سیاه: در غیاب نور

که در هنر سیاه، تأثیر 200 سال هنر خلق شده توسط آمریکایی های آفریقایی تبار به مخاطبان اصلی معرفی می شود. این تنها بخش کوچکی از تأثیر گاه فراموش‌شده هنرمندان سیاه‌پوست در آمریکا است، اما می‌خواهد با کاوش در نمایشگاه هنر سیاه دهه ۱۹۷۰ که درها را به روی هنرمندان معاصر گشوده بود، تا حدودی به تاریخ گسترده بتاباند.

کجا پخش شود: HBO Max

دمی لواتو: رقصیدن با شیطان

دمی لواتو برای دومین بار در زندگی خود به یوتیوب اجازه داد تا مستندی درباره زندگی او در کانون توجه تولید کند. پس از مصرف بیش از حد او در سال 2018، این نوازنده و بازیگر شروع به تولید این مستند چهار قسمتی کرد که در آن عمیقاً به مبارزه خود با اعتیاد، بیماری روانی و آسیب های ناشی از سوء استفاده جنسی می پردازد.

کجا پخش شود: یوتیوب

تابستان روح (…یا زمانی که انقلاب نتوانست از تلویزیون پخش شود)

در جشنواره فیلم ساندنس 2021، Questlove اولین کارگردانی خود را به نمایش گذاشت. این مستند داستان جشنواره فرهنگی هارلم را روایت می‌کند که در سال 1969 به مدت شش هفته ادامه داشت و با اجرای استیوی واندر و گلدیس نایت به رخ می‌کشید، اما به نوعی یک اثر فرهنگی مبهم باقی مانده است.

کجا پخش شود: 2 ژوئیه در Hulu

ریتا مورنو: فقط دختری که تصمیم گرفت دنبالش برود

ریتا مورنو، یکی از 16 هنرمندی که به وضعیت EGOT (جوایز امی، گرمی، اسکار و تونی) دست یافته است، داستان تقریباً 90 سال زندگی خود را روایت می کند (تقریبا 80 سال از آن در تجارت نمایش بوده است). از جانب داستان سمت غربی به شرکت الکتریک و یک روز در یک زمان، این بازیگر حرفه ای داشته است که مردم فقط رویای آن را می بینند، و مستند (که برای اولین بار در ساندنس با تحسین منتقدان روبه رو شد) منعکس کننده آن است.

کجا پخش شود: ریتا مورنو 18 ژوئن در سینماها اکران خواهد شد.

پوست

پله، اسطوره فوتبال برزیلی 80 ساله، سرانجام با فیلمی به حق خود می رسد که نشان می دهد او در سن 16 سالگی در دهه 1960 در آشفته برزیل به سوپراستار بین المللی رسید.

کجا پخش شود: نتفلیکس

ROADRUNNER: فیلمی درباره آنتونی بوردین

چگونه می توان زندگی پر جنب و جوش نماد شکاری مانند آنتونی بوردین را شرح داد؟ از گمنامی محض، سرآشپز در رتبه‌های خوش‌خوراک‌های جهانی، نویسندگان غذا، و زندگی خوبهمه به لطف پرفروش ترین کتاب او، آشپزخانه محرمانه اگر از طرفداران بودید امکان رزرو وجود ندارد و قطعات ناشناخته در سی ان ان، بدون شک نگاه همه جانبه مورگان نویل به مردی که حضورش نه تنها صنعت رستوران، بلکه نگرش آمریکایی ها را نسبت به غذا و سفر تغییر داد، متاثر خواهید شد.

کجا پخش شود: 16 جولای در سینماها

آیلی

زندگی رقصنده و طراح رقص آلوین آیلی در این مستند شرح داده شده است که در اوایل سال جاری در ساندنس به نمایش درآمد. زبان طراحی رقص آیلی با تجربه سیاهپوستان آمریکایی صحبت می کند، رقص هایی را توسعه می دهد که شعر حرکتی را منتقل می کند که از دیدگاه شاعرانه بصری جمیلا ویگنوت، متشکل از تصاویر آرشیو و مصاحبه با افراد مشهور، یادآوری می شود.

کجا تماشا کنیم: 23 جولای در سینماها

باب راس: تصادفات مبارک، خیانت و طمع

چه کسی فکرش را می‌کرد که باب راس، به ظاهر آرام‌ترین، خونسردترین و جمع‌آورترین نقاش تاریخ، در مرکز یک درام تجاری خنجرآمیز قرار گیرد؟

کجا پخش شود: نتفلیکس

وال

وال کیلمر در 40 سال زندگی حرفه‌ای خود در هالیوود، زمان زیادی را در خارج از صفحه نمایش به ثبت خود اختصاص داده است، تصویر خود را روی فیلم بایگانی می‌کند و بعداً آن را استخراج می‌کند تا مستندی متقاعدکننده درباره زندگی و حرفه‌اش تهیه کند.

کجا تماشا کنیم: آمازون پرایم

شایعات

در این مجموعه چهار قسمتی، با تمرکز شدید بر سیندی آدامز (مشهور) مستندسازی مرداک از صنعت‌های سرگرمی خبری و تبلوید (و ظهور یک رئیس‌جمهور مشهور) مستند شده است. صفحه ششم ستون نویس شایعه پراکنی که هنوز هم به آن علاقه دارد).

کجا پخش شود: زمان نمایش

مخمل زیرزمینی

مستندهای موزیکال متعلق به تاد هاینز است مخمل زیرزمینی یک تحقیق عمیق در مورد اینکه چگونه Velvet Underground به یکی از گروه های تعیین کننده یک نسل در نیویورک تبدیل شد، با زیبایی بصری که با صدای تجربی گروه همخوانی دارد. البته، حضور جان کیل، عضو Velvet Underground و همچنین کلیپ‌های مصاحبه قدیمی‌تر با لو رید فقید، در تابلوی همه‌جانبه گنجانده شده است، و در حال حاضر سر و صدای اسکار را ایجاد کرده است. بهترین تجربه آن در یک تئاتر است (صدا شایسته شنیدن در بلندگوهای صدای فراگیر با بهترین کیفیت است)، اما این مستند اکنون برای پخش در خانه در Apple TV+ نیز در دسترس است.

کجا پخش شود: Apple TV+

این مقاله در ابتدا در تاریخ منتشر شده است